} -->

Творча майстерня

Майстер-клас "Барви людської душі"


Формування творчих компетентностей учнів
на уроках української мови та літератури
шляхом впровадження інноваційних технологій

Будьте самі шукачами, дослідниками.
                                                      Якщо не буде вогника у вас,
вам ніколи не запалити його в інших.
В.О. Сухомлинський

             

Актуальність досвіду    
     Шановні колеги,  що найважливіше в учительській праці? Знати дитину. Виховання лише тоді стає реальною силою, коли воно rрунтується на вірі. Творча праця, захоплення улюбленою справою - найвірніший шлях до серця учнів. Перед нами, педагогами, постійно постає питання: як зробити урок яскравим і незабутнім? Які методи і прийоми для цього обрати? А головне – як зробити урок сучасним та ефективним?   

   Моє життєве кредо: "Якщо вдало вибрати працю і вкласти в неї свою душу, то щастя саме відшукає Вас".  

   Педагогічне кредо: «Не зупинятись на досягнутому. Нормою життя є творчість і постійна робота над собою». Саме ці життєві та педагогічні принципи допомогли мені в 2009 році поділитися своїм досвідом роботи, методами та прийомами під час конкурсу "Учитель року -2009". 
    У минулому навчальному році я завершила працювати над проблемою «Інтерактивні методи навчання на уроках української мови та літератури» і розпочала роботу над не менш актуальною проблемою:  “Формування творчих компетентностей учнів на уроках української мови та літератури шляхом впровадження інноваційних технологій”. Така методика є досить актуальною, має практичне застосування та інноваційне значення.  Адже потрібні нові сучасні підходи до освітньої діяльності, а отже, і новий учитель, здатний запровадити в освітній процес все передове, змінити авторитарне навчання і виховання на розвиток особистості учня на засадах індивідуального і творчого підходу.   

Метою застосування методики є:

М - методично формувати вміння учнів творчо мислити;

Е -  ефективно залучати школярів до читання книг;

Т -  творчо підходити до застосування інноваційних технологій;

А -  активно впроваджувати сучасні підходи до викладання мови та  літератури.     

    Вважаю, що в кожній дитині природно закладений певний творчий потенціал. Надзвичайно важливо навчити дитину бачити прекрасне, тонко сприймати навколишній світ, правильно й образно висловлювати думку.    За словами В. Сухомлинського: «Творчість – це невід’ємні ниточки, що з’єднують серце. Щоб людина благотворно впливала на людину,  затверджуйте в духовному житті колективу й особистості творчість». Формування в учнів творчих компетентностей вимагає від учителя вміння формувати ефективні моделі уроків з використанням інтерактивних методів навчання, засобів художньої літератури; розробки дидактичного матеріалу для проведення уроків, використовуючи сучасні інформаційні технології.  

Перспективність досвіду:
-забезпечує умови для розвитку творчої особистості дитини;

- сприяє виконанню завдань Національної доктрини розвитку освіти;

- забезпечує особистісно орієнтовану модель навчання;

- робить можливим оригінальний підхід до побудови структури сучасного    уроку української мови та літератури.                                                                  

                                                     Завдання досвіду:

        розвиток  розумових  здібностей;

         формування  пізнавальних  умінь і навичок;

         формування потреби в самопізнанні, самореалізації;

         виховання свідомого громадянина – патріота.      

   Адже, як сказав В. Сухомлинський: «Будьте самі шукачами, дослідниками. Якщо не буде вогника у вас, вам ніколи не запалити його в інших…»                             

Провідна ідея     
    Теоретичну базу досвіду становлять положення, що ґрунтуються на психологічній теорії творчої особистості та її розвитку( Р.Грановська, Я.Пономарьов), роботи вітчизняних та зарубіжних вчених з проблем технологізації освітнього процесу (Г.Сазоненко, В.Бондар, А.Горальський, А.Маслоу). Особливої уваги, на мою думку, заслуговує праця "Основи педагогічної творчості" ( автор С. О.Сисоєва ), в якій обґрунтовано модель творчої особистості учня, розглянуто специфіку формування креативної особистості дитини. Ідеї інтерактивного навчання (О.Пометун, Л. Пироженко), проектної технології (К.Баханов, В.Гузєєв, І.Єрмаков , О.Пєхота), особистісно орієнтованого навчання  (О.Савченко, С. Подмазін ), спрямовані на реалізацію теми досвіду, стали частковими теоретичними положеннями. 
                                                 Технологія досвіду           

   У своїй педагогічній практиці апробовую засоби формування творчих компетентностей таких сучасних технологій навчання: презентації, Ікт, тестові технології, проекти, Інтернет ресурси, інтерактивні методи навчання.      А урок тоді буде ефективним, коли у вчителя будуть глибокі теоретичні знання + ретельна підготовка до уроку + творчий підхід учителя. Готуючись до уроку завжди пам'ятаю про психолого-педагогічні та методичні умови. Це дозволяє мені творчо інтерпретувати різні підходи до організації навчально-виховного процесу, а не заглиблюватися в суть тільки однієї технології.         

   З метою активізації пізнавальної діяльності учнів, розвитку їх творчих здібностей, формування вмінь використовувати знання й особистий досвід, компетентності в життєвих ситуаціях  я використовую нетрадиційні завдання: орфографічні казуси  навколо тебе, рекламна пауза, лінгвістичний   волейбол, лінгвістичні задачі. Лінгвістичний волейбол використовую при вивченні синонімів, антонімів, орфографічних тем, коли я  або учні один одному кидаємо м’яч, даючи завдання, а учень відбиває м’яч, називаючи слово – відповідь.             

     Творча компетентність не може існувати без грамотності, тому майже на кожному уроці організовую проведення різних видів диктантів, як традиційних, так і новітніх форм. Так, новий матеріал з мови я подаю дітям у вигляді блок-схем, таблиць, малюнків, пірамід і т.п. Починаючи вивчення теми, ми з учнями індивідуально, в групах чи фронтально  обговорюємо, аналізуємо навчальний матеріал. Основні поняття з теми фіксуємо в опорних конспектах, а потім засвоюємо шляхом неодноразового повторення, добираємо приклади. Треба зауважити, що учні самі оцінюють ефективність опорних схем, адже "так цікавіше, зрозуміліше і легше". Часто спонукаю дітей до самостійного складання зорових опор. При цьому оцінюю оригінальність підходу. Звичайно, для цього учні мають бути підготовлені. Вони "малюють" основні теоретичні поняття у вигляді структур, матриць, пірамід, нерідко у зошитах з'являються "сонечка", "хмарки", "чарівні квіти". 

На думку Г. Лозанова, така система роботи спрямована на комплексний розвиток творчої особистості учня.         

   Найефективнішим засобом досягнення мети є інноваційні технології навчання. Інноваційний підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, сприяє розвитку творчої особистості. Вважаю, що сучасному педагогові необхідно вибрати те "зерно", що дасть змогу створити свою міні-методику. А у творчого вчителя і учні прагнутимуть до творчості.                                                                   

                     Апробація і результативність досвіду              

    Підвищився інтерес до вивчення предмета, збільшилася кількість учнів, що бажають взяти участь у різних конкурсах та змаганнях, поступово намічається тенденція зростання успішності, підвищення  проценту якості знань.                          

    Постійно беру участь у роботі шкільного та районного методичних об’єднань учителів української мови та літератури, семінарів, конференцій, розробці окремих проблем, пов’язаних з удосконаленням навчально-виховної роботи, підготовці доповідей, виступів; 2 роки очолюю роботу товариства «Паростки надії»; член методичної ради школи, керівник літературної студії "Сузір'я", класний керівник учнів 10 класу.   Друкую розробки уроків, свят на шпальтах фахових видань.  Постійно підвищую професійний рівень, багато часу приділяю самоосвітній роботі, вдосконаленню комплексно-методичного забезпечення предмету.  Тому у процесі своєї роботи я переконалася, що лише вдала інтеграція сучасних педагогічних технологій інтерактивного,особистісно-орієнтованого, проектного навчання на основі постійного розвитку критичного мислення учнів дасть змогу розвивати творчі здібності, а значить, і формувати творчу особистість учня.             

    У кожної дитини своя вершина знань, і дати можливість досягнути її - моє завдання як учителя. Головне, щоб учень не залишився біля підніжжя цієї гори. Висловлюю думку, яку розділяю з її авторами — педагогами-новаторами XX століття В.Шаталовим, Є. Ільїним, Ш.Амонашвілі. Вона реалізується в межах простої істини: здивувався - запам'ятав - навчився. А що може здивувати у процесі навчання учня? Це самотворчість, за якою можна очікувати позитивний результат.  А мої учні – постійні учасники та призери районних олімпіад, конкурсів, турнірів. Активні на уроках та під час позакласних заходів. Та ці заслуги я, в першу чергу, адресую їм, а не собі, а віддачі шукаю у повазі, щирому ставленні, творчій співпраці та взаєморозумінні .                  

   Життя доводить, що в складних умовах, що постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина активна, творча, креативна, здатна до використання нового (нових ідей, задумів, нових підходів та рішень).        

    У своєму описі досвіду роботи я намагалася розкрити актуальність, значущість та результативність проблеми, над якою працюю. Що ж, до інновацій, то вважаю, що не слід застосовувати якийсь метод, керуючись лише педагогічною модою. Але незаперечним є те, що урок, має відповідати вимогам сьогодення — бути сучасним, а отже цікавим, новаторським, творчим. Адже мета сучасної освіти, яка чітко визначена в "Національній доктрині розвитку освіти" - створити умови для розвитку особистості, її самореалізації.

10 коментарів :

  1. Ви активна, творча особистість. Цікаво працювати з такою колегою.

    ВідповістиВидалити
  2. Розвиток творчої особистості потребує особливого творчого підходу, який повинен відрізнятись новизною, неповторністю, оригінальністю.І цьому допомагають інновації, впроваджені в життя.Кожен учитель має свій стиль, свою систему роботи. Проблема, над якою Ви працюєте, є актуальною. У Вас є свій педагогічний почерк, який спонукає учнів до активної діяльності, викликає зацікавленість, позитивне ставлення до навчання. І це радує і учнів, і батьків.

    ВідповістиВидалити
  3. Я гадаю, що сьогодні школа повинна підготувати людину мислячу, яка не тільки має знання, але і вміє творчо використовувати їх у житті. Тому актуальною постає моя проблема пошуку нових, нестандартних форм, способів і прийомів навчання, спрямованих на розвиток творчих компетентностей учнів.

    ВідповістиВидалити
  4. Модернізація навчально-виховного процесу на сучасному етапі сприяє формуванню та розвитку творчої особистості, спроможної повноцінно реалізуватись в житті. Одним із кроків підвищення ефективності уроків української мови та літератури є впровадження разом із традиційними методами навчання інтерактивних технологій. Саме тому Ваша робота сучасна, актуальна. Матеріали досвіду корисні для використання, так як містять багато практичного матеріалу. Дякую!

    ВідповістиВидалити
  5. Приємно, що Ви є постійним відвідувачем мого блогу. Звичайно, залишилася вже в минулому архаїчна формула «Я – вчитель, ти – учень». На противагу їй зайняла тверді позиції формула успіху «Учитель + учні = партнери».

    ВідповістиВидалити
  6. Цікава інформація про творчу компетентність. Саме креативні особистості потрібні у сучасному суспільстві.

    ВідповістиВидалити
  7. Дуже цікавий підхід до проблеми виховання творчих особистостей.

    ВідповістиВидалити
  8. Ваш досвід, колего, чудово впишеться в НУШ! Чудові методичні знахідки! Браво!

    ВідповістиВидалити