Рубрика "Тренуйся!"
Закони милозвучності української мови
1. У якому рядку між усіма словами в ?
А. насипати ..
тарілку, написати … творі
Б. будинок..
саду, сховати .. рукаві
В. айстри ..
саду, дощ .. Одесі
2. У котрому рядку «зайве» слово?
А. хвастливий,
пестливий, радісний
Б. доблесний,
масний, чесний
В. обласний,
жалісний, проїзний
3. У якому рядку між усіма словами й ?
А. груші… сливи,
сад .. город
Б. Олена …
Юля, брати .. сестри
В. айстри ..
жоржини, весна .. осінь
4. Знайти
рядок , у котрому в усіх словах
НЕ відбувається спрощення:
А. шіс..надцять,
радіс..ний, чес..ний.
Б. облас..ний,
виїз..ний, хвас..ливий
В.
студен..ський, шіс..сот, невіс..чин
Г. компос.ний, сер..це, форпос..ний
5. Виберіть потрібні букви, керуючись засобами милозвучності:
(В, У)
повітрі пісня ллється, лине (і, й )
п’янить.
А. В, й
Б. У, і
В. У, й
Г В, і
6. Виберіть потрібні букви, керуючись засобами милозвучності :
Є козацькі
пісні (у, в) мого народу, (і, й)
вони звучать на (у, в)сю
країну.
А. В, й, у
Б. У, і, в
В. У, й, у
Г В, і, в
7. Лексикологія – це:
А. розділ
мовознавчої науки, що вивчає словниковий склад мови
Б. розділ науки
про мову, що вивчає й встановлює правила вимови слів
В. розділ науки
про мову, що вивчає стилі мовлення, їх розвиток
8. У котрому рядку подано антонімічні
пари:
А. вечір-день,
дорогий-дешевий, тихий-темний
Б. друг-недруг,
правда-брехня, день-ніч
В. добрий-злий,
щирий-лицемірний, суворий-чарівний
9. У котрому реченні є застарілі слова:
А. Луна в
дібровах пісня солов’їна, чарує світ..
Б. Козак був
зодягнутий у червоний жупан.
В. Усі поля й луг
– у квітному цвіту.
10. У котрому реченні є діалектні
слова:
А. Глибинами не
встану, не зомлію, верхів’ями розкрилено росту.
Б. Радійте,
гори, в синій піднебесності!
В. Не було нічого
кращого для легеня, як ходити на полонини весною.
11. У котрому рядку слова вжито у
переносному значенні:
А. заснула хвиля,
дрібний дощ, актор співає
Б. теплі дні,
похмурий погляд, лагідні руки.
В. стрепенувся
ліс, защебетали птахи, прокинулося сонце.
Г плачуть ниви,
біжать хмарки, радіють ластівки.
12. Позначте рядок, у якому всі слова
мають відтінок урочистості:
А. Південний
Крим, пил століть, історична місія
Б. древній
Борисфен, вельмишановне товариство, славетний зодчий
В. серце
України, світова громадськість, ріднесенька моя
Г. пам’ятки
літератури, перлина степу, відомий письменник
Рубрика "Випробовуй!"
Вибірково-розподільний
диктант
Виберіть і запишіть окремо
іменники, прикметники і дієслова.
Берегиня
Берегиня – це найдавніша українська богиня добра і
захисту людини від усякого зла. Її зображення вишивали на рушниках, які вішали
над вікнами і дверима, щоб уберегти дім від лиха. Вишита на рушниках Берегиня –
жінка з піднятими до неба руками – нагадувала спочатку розквітлу квітку,
пізніше геометричну фігуру, що й перейшла у зображення тризуба.
Згодом берегинями стали називати жінок, які берегли
і підтримували домашнє вогнище, були своєрідним оберегом всього родинного кола.
(Усна народна творчість)
Рубрика "Запам'ятай!"
Рубрика "Аналізуй!"
- Проаналiзуйте, до яких частин мови належать слова у словосполученнях (усміхнене обличчя, запах троянди, сніп пшениці, свіжий ранок, бажана зустріч, посуд з порцеляни). На основi аналiзу розподiлiть словосполучення на двi групи. За якою ознакою ви здiйснили розподiл?
- Поміркуйте, чому в словах стінний, туманний, осінній приголосні на письмі передаються подвоєними буквами, а в прикметниках синій, зелений, юний таке явище відсутнє?
- Прочитайте текст, випишіть з нього речення з пропущеними розділовими знаками. Визначте пунктограми та їхні види (до яких граматико-пунктуаційних тем належать), виберіть правила, які треба застосувати щодо пропущених пунктограм, проаналізуйте умови цього вибору, поставте розділові знаки.
- Чому в словах бур’ян, пiр’я апостроф пишеться, а в словах буряк, моряк – ні? Чи не можна було б усі правила про вживання апострофа звести до одного формулювання?
Рубрика "Порівняй!"
Прочитайте інформацію, записану в двох колонках. Виявіть спільне й відмінне. Сформулюйте свою позицію щодо ознак прикметника й дієприкметника. Порiвняйте словосполучення та з’ясуйте, чи є рiзниця в їхньому змiстi. Якщо є, то яка саме? На що зміщується акцент?
Сміливий юнак – сміливість юнака; допитливий учень – допитливість учня; спіле яблуко – спілість яблука.
Дуже цікава і потрібна сторінка для учня. Адже тренувальні вправи допомагають краще засвоїти матеріал, повторити правила.
ВідповістиВидалитиТак, дійсно, дітям подобається працювати на цій сторінці, тому що тут я пропоную їм повторити та закріпити, вивчене під час уроків.
Видалити