} -->

Проект "Загляньте в очі творчому натхненню..."
























































Районне методичне обєднання вчителів української мови та літератури
Проект «Загляньте в очі творчому натхненню…»

Підготувала:
Собко В.І.,
вчитель української мови
 та літератури,
координатор товариства

 «Паростки надії»
Переді мною очі – парами –
Допитливі, розгублені, сумні.
Є затуманені і є захмарені, а ці всміхаються мені.
Знайти б оте чарівне слово,
Щоб ним серця заполонить.
Що не кажіть, але для цього
На світі варто жить!
                                       Т.Синьоока
      Кожна дитина по-своєму неповторна. Вона приходить у цей світ, щоб творити своє життя, знайти себе: хтось здібний до музики, образотворчого мистецтва, художньої праці, хтось до математики, хтось пише вірші, оповідання. Скільки дітей - стільки й здібностей, які залежать від особливостей людини, соціального оточення, сім'ї та школи. Нас всіх навчали як проводити уроки, яку методику застосовувати, щоб діти були розумними, творчими. Під час своєї доповіді я хочу поділитися з думками про те, як можна працювати з обдарованими учнями та як виявляти обдарованість.
     Я обрала найкращу професію –виховувати підростаюче покоління. Розбудова державності в Україні зумовила нові тенденції в розвитку освіти. З'явилася нагальна потреба суспільства у творчих, діяльних, обдарованих, інтелектуально, творчо і духовно розвинених громадянах. 
    За період роботи в Бобовецькому НВК я зрозуміла, що обдарованими учні самі по собі не стануть: такими їх робимо ми вчителі, батьки і крім того здібності від природи. А починати потрібно з того, що зацікавити дітей своєю ідеєю та спонукати дитину повірити в кінцевий результат. Моїм вчительським кредо стали слова: «Вимогливість до учнів у поєднанні з повагою до їхньої особистості».
    Самих слів для таких дітей буде замало. Потрібно діяти активно. І коли дитина побачить, що ви втілюєте певну ідею вже разом, лише тоді будуть помітні якісь зрушення. Прикладом цього можуть бути буклети , які ми спільно з дітьми видавали у минулих роках. Крім цього має бути мотивація, цілеспрямованість, оптимізм, гнучкість мислення та багато інших чинників.  Дитину обов’язково слід хвалити, живити в ній надію, що все вийде добре. Така спільна робота вчителя та учня обов’язково дасть свої позитивні результати. Але якщо вчитель полишить дитину сам на сам зі своєю роботою, то перші ж труднощі розчарують його, і він, не одержавши відповідної допомоги, покине працювати, бо втратить віру у свої сили.
    Виявлення обдарованих і талановитих дітей - це тривалий процес. Обдарована дитина сама собі допоможе, якщо вчитель творчий, а навчальний процес цікавий, різнобічний, результативний. Але виникає наступне питання: де ж вчителеві набути потрібного досвіду?
1. По-перше, потрібно мати бажання займатися такою роботою, тобто використовувати свій вільний час.
2. По-друге, безліч матеріалів можна знайти в методичних журналах.
3. Необхідно продумати як на своїх уроках зацікавити таких дітей.
4. Завжди робити так, щоб ваше слово не розходилось з ділом.
    Діяльність сучасної школи передбачає впровадження нового підходу до учня як до особистості. Дуже гостро, на мій погляд, ця проблема є у сільських школах, адже учні міських шкіл мають більше можливостей для розвитку у позаурочний час. Тому існує ряд методик та технологій щодо формування базових компетентностей учнів та роботи з обдарованими дітьми.
     Одним із таких актуальних і ефективних шляхів є робота шкільних товариств обдарованих дітей. У нашому НВК також створено таке товариство, ним стало учнівське товариство обдарованих дітей під назвою «Паростки надії». Координатор товариства : Собко В.І., координаційна рада Мітенко Г.І., Аврам Л.О., Лучишина Н.Є.
   Організовуючи в НВК роботу товариства обдарованих дітей ми керувались такими нормативними документами, як: 
1.Закон України «Про загальну середню освіту».
2.Концепція Державної програми роботи з обдарованою молоддю від 12.04.2006р.
3.Положення про всеукраїнські учнівські олімпіади з базових дисциплін, конкурси науково-дослідних робіт.
4.Положення про Малу академію наук.
Регіональна програма «Обдаровані діти» впроваджується в нашій школі ще з 2009 року, що було зафіксовано рішенням педагогічної ради від 04.09.2009 № 1. 
    Щороку  відповідно до основних  заходів програми, здійснюється цілий ряд заходів:   поновлюється банк обдарованих дітей, ведеться банк діагностичних методик виявлення обдарованих дітей психологом школи, розроблені та кожного року оновлюються індивідуальні картки роботи з кожною обдарованою дитиною, розроблено план заходів з обдарованими дітьми, розпочато оновлену роботу в науково-дослідницькому напрямку.
    І на основі вищезгаданих нормативних документів розроблено Програму розвитку обдарованих дітей «Сходинками успіху», яку розробили ще у 2009р. і ми продовжуватимемо керуватися загальними принципами цієї програми.
                     
   Для забезпечення ефективної роботи товариства я спланувала роботу на рік, крім того також є структура такої роботи та система розвитку обдарованості.  Педагогічна рада НВК, вчителі, психолог створюють і періодично поновлюють банк даних обдарованих дітей. Крім того, на кожного учня заведені «Картки обдарованої дитини» або «Картки креативності учнів». Дані таких карток поповнюють протягом усього періоду навчання учня.
      
     Таланти – це диво, надзвичайне явище, яке природа не так вже часто дарує людям. Кожна дитина наділена від матінки-природи творчими здібностями. Завдання вчителя – вчасно виявити, розвинути і дати простір для самореалізації творчої особистості.
Сьогодні у сучасному суспільстві, яке характеризується стрімкими змінами в різних сферах життя: політичній, економічній, науковій і культурно-мистецькій, поряд  з освіченою та фаховою компетентністю особливого значення набувають уміння людини самостійно мислити, висувати нестандартні ідеї та прогнозувати, виявляти творчий підхід у будь - якій діяльності . До цього долучаються і учні нашого НВК, які у цьому навчальному році виявили бажання вступити до БМАНУМ.

Науково-дослідницька робота учнів
   В умовах профільної диференціації навчання перед учителем стоїть низка складних завдань,пов’язаних насамперед з розвитком творчих здібностей школярів. Учні повинні брати участь у науково-дослідницькій роботі. Учитель має стати організатором і першим науковим керівником учнівської дослідницької роботи.
  В 2013/2014 навчальному році відновлено роботу БМАН. Над науковою роботою розпочала працювати учениця  8-го класу  під керівництвом вчителя української мови Токарюк О.Т. Ведеться робота із залучення учнів до занять у секціях МАН.    Результатом плідного навчання учня в МАН є написання під керівництвом вчителя-предметника науково-дослідницької роботи, з якою діти виступають на наукових конференція, захищають під час конкурсу-захисту. Для того, щоб учень виявив бажання працювати над науковим дослідженням, у нього необхідно пробудити це бажання, сформувати дослідницьку мотивацію.  І цього року ми маємо таку ученицю, яка під керівництвом Токарюк О.Т. захистила науково-дослідну роботу на рівні району (ІІІ місце).

    Обдарованість дитини... Що це таке? Можливо це своєрідна іскра Божа, яку треба відшукати в її душі і допомогти не тільки не згаснути, а спалахнути полум’ям. Здібні, талановиті люди в будь-якому суспільстві є його “локомотивом”. Саме їхніми інтелектуальними зусиллями забезпечується прогрес суспільства, плодами якого користуються всі. Тому кожен педагог часто запитує себе: “Як знайти та визначити обдарованість?” Адже через свою зайнятість, брак інформації, методичної підтримки він обмежений у виборі інструментарію, який допоміг би дати відповідь на це запитання.

          Визначення обдарованості надзвичайно важливе – від цього залежить кого й на підставі яких критеріїв ми відбиратимемо чи за якими програмами і як навчатимемо. Від розуміння суті обдарованості прямо залежить, на які особливості своїх учнів педагог звертатиме увагу. 
      Плануючи роботу з обдарованими дітьми я зважаю на те, що їх може виховати тільки творча особистість. Істина підказує: процес формування особистості учня нероздільно пов'язаний із процесом самореалізації педагога. І лише спільна робота дасть відповідний результат. А якщо ми самостійно не в силі виявити таких дітей, то для цього існують певні способи, які нам допомагають.
                       ПОРАДИ ПЕДАГОГІЧНОМУ ПРАЦІВНИКУ
 1. Викладач не повинен вихваляти кращого учня. Не потрібно вирізняти обдаровану дитину за індивідуальні успіхи, краще заохотити спільні заняття з іншими дітьми . 
2. Викладачеві не варто приділяти багато уваги навчанню з елементами змагання. Обдарована дитина частіше від інших ставатиме переможцем, що може викликати неприязнь до неї інших учнів .
3. Викладач не повинен робити з обдарованої дитини "вундеркінда". Недоречне акцентування на її винятковості породжує роздратованість, ревнощі друзів, однокласників. Інша крайність - зловмисне прилюдне приниження унікальних здібностей - звичайно, неприпустима. 
4. Викладачеві необхідно пам'ятати, що в більшості випадків обдаровані діти погано сприймають суворо регламентовані заняття, що повторюються. 

Якості, якими має володіти вчитель для роботи з обдарованими дітьми 
 1. Бути доброзичливим і чуйним. 
2. Розбиратися в особливостях психології обдарованих дітей,
    відчувати їхні потреби та інтереси. 
3. Мати високий рівень інтелектуального розвитку. 
4. Мати широке коло інтересів. 
5. Бути готовим до виконання різноманітних обов'язків, пов'язаних
    із навчанням обдарованих дітей. 
6. Мати педагогічну і спеціальну освіту. 
7. Володіти почуттям гумору. 
8. Мати живий та активний характер. 
9. Виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду своїх поглядів і до
    постійного самовдосконалення. 
10. Мати творчий, можливо, нетрадиційний особистий світогляд. 
11. Бути цілеспрямованим і наполегливим. 
12. Володіти емоційною стабільністю. 
   Я постійно дотримуюсь таких порад, тому змогла сформувати модель обдарованого учня. 
Модель "Обдарованість”

Інтелектуальні здібності
- пізнавальний інтерес
- ерудиція
- нестандартність мислення
- здатність до абстрагування
- діалектичне бачення
- багата лексика
Творчий потенціал
- ініціативність
- оригінальність
- цілеспрямованість
- наполегливість
- допитливість
- самоаналіз
- неординарність підходів
Психофізичні властивості
- високий рівень національної свідомості, духовної культури
- почуття відповідальності
- активність
- загальнолюдські якості
Світоглядні цінності
- інтуїтивність
- чуттєве сприйняття
природні потреби в розумовій праці
- природні задатки.

   Що робиться для формування обдарованих дітей в нашому НВК? Звичайно ж ми всі використовуємо як традиційні так і нетрадиційні форми роботи, проведення шкільних олімпіад, різного виду змагань, конкурсів, участь у роботі БМАНУМ – все це дає можливість учням реалізувати себе.
Напрямки виховної роботи вчителів з обдарованими учнями
1. На уроках — індивідуальна диференційована робота.
2. Гурткова робота із предмета.
3. Позакласні заходи у межах предметних тижнів.
4. Предметні заходи у класі із запрошенням батьків.
5. Участь в олімпіадах різного рівня.
7. Участь у творчих конкурсах різного рівня.
   
   Виховні заходи — особлива форма роботи з обдарованими дітьми,  оскільки в них діти мають можливість не тільки реалізувати акторські здібності, безпосередньо беручи участь у виставах, але й виявити творчі навички, розробляючи сценарії постановок, розвинути схильність до художнього читання й літературної творчості, виявити ерудицію й дослідницькі навички у вікторинах і наукових диспутах. Така робота сприяє підвищенню мотивації обдарованих дітей до співробітництва з педагогами й копіткій роботі із самовдосконалення  Під час роботи з обдарованими дітьми можуть бути використані наступні форми навчання: індивідуальні, фронтальні, групові. Фронтальні заняття-дискусії, семінари, дебати, організаційно-діяльні ігри , рольові ігри. Групові заняття – парні, постійні групи з переміною функцій їх учасників, груповий поділ класу з однаковим завданням, з різним завданням, із загальним звітом кожної групи перед всім класом. Кожна форма може також відрізнятися: “мозковий штурм”, вільний час для самокорекції засвоєння, залік та ін.     Тобто повинні використовуватись уміння, навички і самостійна робота учнів.

   Дуже важливе місце в роботі зі здібними й обдарованими дітьми займає самостійне виконання системи індивідуальних домашніх завдань, складених відповідно до вікових особливостей  та інтелектуального рівня дитини на основі аналізу й систематизації завдань для олімпіад і конкурсів з різних рівнів. Дитина в такий спосіб готується до конкурсів, олімпіад протягом року, а не, як часом буває, лише за кілька тижнів до випробувань.
  У цьому навчальному році вже було проведено ряд виховних заходів, конкурсів та змагань.  І звичайно є результати творчої праці:

         ІІ етап Всеукраїнської олімпіади з української мови і літератури –Незвиська Анастасія (5 клас) – I місце.
         ІІ етап Міжнародного конкурсу ім. П.Яцика  - Жалоба Тетяна (5 клас) -II місце.
         ІІ етап мовно-літературного конкурсу ім. Т.Шевченка  - Ребак Світлана (11 клас) -I місце, Григорій Мирослава (9 клас), ІІІ місце.
         Незвиська Анастасія (5 клас), ІІІ місце в обласному конкурсі «Космічні фантазії».
         Холова Наргіз (10 клас), ІІ місце у ІІ етапі конкурсу «Космічні фантазії».
         Мітенко Надія, Мерешко Каріна (9клас), Диплом ІІІ ступеня у Всеукраїнському конкурсі читців поезій Тараса Шевченка, м. Київ.
         Мітенко Надія, Мерешко Каріна (9клас),  Гран-прі в районному конкурсі «Тарасові шляхи».

    Цього року у травні в НВК було проведене свято-вшанування обдарованих дітей та їх наставників”Марафон ерудитів”, розміщені також виставки творчих робіт, роботи юних дизайнерів, художників, дипломи учнів, які посіли призові місця в області, а і за її межами.

   Взагалі, обдарована дитина – майбутнє України. Ми не повинні забувати, що основною формою роботи вчителя з дитиною, в тому числі обдарованою, був і залишається урок.  Сучасний учень нашої школи, а тим більше обдарований – розвинена, нестандартна особистість, вимоглива до свого наставника. Саме він спонукає вчителя до творчої педагогічної діяльності. Бо виховати творчого учня може лише творчий вчитель, який сам є особистістю.  Тож я у своїй роботі дотримуюсь правила: «Не споглядати й говорити, а вершити й творити».

     В народі кажуть, що письменник живе в своїх книжках, скульптор – у створених ним скульптурах, а вчитель у думках і справах своїх учнів. Я намагаюсь досягти того, щоб наші учні з почуттям вдячності згадували школу та педагогів, тому що від нашої самовідданої праці, невичерпної енергії, громадської активності залежить майбутнє українського народу.
    Я думаю, якщо ми будемо своєчасно розпізнавати творчо обдарованих дітей, то тоді можемо сподіватися, що такі діти зможуть реалізувати себе і своє творче покликання.


7 коментарів :

  1. Творча людина завжди створює навколо себе творчу атмосферу.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Педагогічна діяльність — це передусім діяльність творча, а моє завдання - творити нову особистість, яка житиме в цьому суспільстві, стане його невід’ємною часткою.

      Видалити
  2. Дійсно, життя висунуло практично соціальний запит на виховання творчої особистості, яка зможе творчо мислити, творчо підходити до справи, творчо генерувати ідеї, творчо приймати рішення і потім творчо їх виконувати. Тому вчитель повинен спланувати так роботу на уроці, щоб завжди панувала атмосфера творчості, пошуку нового, невідомого, але такого цікавого. А Вам це вдається.

    ВідповістиВидалити
  3. У своєму проекті я намагаюся розкрити актуальність та результативність проблеми, над якою працюю. Виявити творчі здібності, розвинути їх - таке моє завдання. Крім того, варто пам'ятати, що успіх у розвитку творчих здібностей учнів матиме той словесник, який сам є творчою особистістю.

    ВідповістиВидалити
  4. Без сонця не родить пшениця,
    Без вітру не гнеться трава,
    Без творчості не заіскриться
    Душа, що творить дива.

    Бо творчість-це розум серця,
    Квітковий пилок від бджоли,
    Щасливі дитячі озерця,
    Так що, колего, твори!
    Марія Кордубан, інспектор управління освіти, сім'ї, молоді та спорту
    Сторожинецької РДА

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Маріє Григорівно, щиро вдячна Вам, адже, читаючи рядки поезій, вражає глибина тої суті, яку Ви через них доносите. Ваші вірші є дуже актуальними в будь-який час, їх хочеться перечитувати ще і ще. Вражає і та чистота, яка присутня у Вашій творчості, моральність, патріотизм.

      Видалити
  5. Прочитав матеріали проекту. Талановиті люди - талановиті у всьому.

    ВідповістиВидалити